با کریمان کارها دشوار نیست ...

ولادت با برکت سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)بر پیروان و شعیان مبارکباد

به مناسبت ولادت با برکت سیدالکریم، عبدالعظیم حسنی علیه السلام، مجموعه ای کوچک از زندگی نامه، کرامات و مطالب مربوط به این بزرگوار را برای معرفی هرچه بیشتر ایشان به شیعیان جهان جمع آوری کرده که شما مومنین نیکوکار می توانید به مطالعه آن بپردازید.

تاریخ دقیق تولّد حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در برخی از منابع به این شرح ذکر شده است: حضرت شاه عبدالعظیم که کنیه اش ابوالقاسم و ابوالفتح نیز بوده ، در روز پنج شنبه چهارم ماه ربیع الآخر و در برخی از منابع دیگر دیگر  درچهارم ربیع الثانی سنه ۱۷۳ هجری قمری ، مطابق ۲۵ تیر ماه ۱۵۸ یزدگردی ، در زمان هارون الرشید در مدینه در خانه جدّش حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام متولّد شد. ایشان  طی مدت ۷۹ سال عمر با برکت خود، چهار امام بزرگوار را درک نمود: امام موسی کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام، و از سه امام آخر احادیث فراوانی روایت کرده است.

روایتی از امام رضا که توسط ایشان دریافت و نقل شد
روزی حضرت امام رضا علیه السّلام رو به حضرت عبدالعظیم علیه السّلام فرمود و چند توصیۀ راهگشای اخلاقی به او آموخت تا به شیعیان و یاران ابلاغ کند. متن فرمایش چنین بود 
حضرت امام رضا علیه السّلام : ای عبدالعظیم ، سلام مرا به دوستان برسان و به آنها بگو

 شیطان را به دلهای خویش راه ندهند .

درگفتار خویش ، راستگو باشند و امانت را ادا کنید.  

از جدال و نزاع بیهوده ای که سودی برایشان ندارد دوری کنند و خاموشی را پیشه خود سازند. 

به همدیگر روی آورند و به دیداروملاقات هم بروند «   فان ذلک قربه الیَّ» زیرا اینکار موجب نزدیکی به من است   

. آنان خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند ، زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری  انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند یا به خشم آورد ، خداوند را بخوانم تا او را دردنیا با شدیدترین عذابها مجازات کند و درآن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود. 

به ایشان بگو : همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و ازخطای گنه کارانشان درگذشته است ، مگرکسانی که به خدا شرک ورزیده یا دوستی از دوستانم را آزرده ، یا کینه آنها را با دل بگیرد . بدرستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد ، هر گاه از این اعمال نادرست دوری گزیند ، آمرزش خدا را شامل خود گردانیده است وگرنه ، روح ایمان از قلبش بیرون رفته و ازولایت ماخارج گشته است و بهره ای از ولایت ما نخواهد برد « و اعوذبک من ذلک«

حکمت برابری زیارت عبدالعظیم علیه السّلام با زیارت سیّدالشهدا
مهم ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار ، با فضیلت زیارت سیّدالشهدا است .
شیخ المحدّثین ، صدوق ، از محمّد بن یحیی عطّار – که یکی از اهالی ری است – این گونه نقل کرده که :
خدمت امام هادی علیه السّلام رسیدم، ایشان فرمود:«کجا بودی ؟»
 گفتم : حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کردم . امام هادی علیه السّلام فرمود :
 أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ علیه السّلام .
بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی ، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده باشد .